De Koninklijke Harmonie ‘Willen is Kunnen’ van Sint-Martens-Latem werd als fanfare gesticht op 20 september 1890 door notaris Karel Van der Sloten, eveneens een componist.

De periode 1968–1971 is een belangrijke keerpunt geweest. De toenmalige dirigent, Eric De Lombaerde , ijverde er bij het gemeentebestuur voor een muziekschool op te richten, waardoor de basis werd gelegd voor de uitbouw van een neutrale muziekvereniging.

Op 7 december 1981 werd de fanfare omgevormd tot harmonie. Binnen de harmonie kwam een jeugdensemble met een eigen jeugdwerking tot stand. De meesten van deze jonge muzikanten genoten of volgen nog steeds hun opleiding in de net genoemde plaatselijke muziekschool (een afdeling van de Stedelijke Muziekacademie van Deinze).

Ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan in 1990 werd een boek uitgegeven, geschreven door erevoorzitter en historicus Raf Van den Abeele, waarin de geschiedenis staat beschreven van ons orkest. Verder schonk het gemeentebestuur ook het jubileumjaar ‘Latem–Deurle’ aan onze harmonie.

Momenteel verzorgt het harmonieorkest geregeld concerten, zowel binnen als buiten Latem en Deurle. Met ruim veertig muzikanten trachten we kwaliteitsvolle muziek te brengen. Op zondag 12 maart 2017 hebben wij ons bij de Provinciale Toernooien geklasseerd in de categorie “uitmuntendheid” met grote onderscheiding!! Jaarlijks hebben wij een groots Lenteconcert met ruim 450 toeschouwers. Keltische muziek en filmmuziek zijn een van de thema’s die de voorbije jaren op het programma stonden.

Het voorzitterschap van onze vereniging was sinds 1985 in handen van notaris Pascal Vandemeulebroecke. Op 6 januari 2017 is het voorzitterschap doorgegeven aan dhr. Kristiaan Meyvis.
Jens De Bruyne is sinds 2003 dirigent van het jeugdensemble en sinds 2008 van het harmonieorkest.

Kies alle manieren waarop u wilt horen van Koninklijke Harmonie “Willen is Kunnen” Sint-Martens-Latem:

U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. Voor informatie over ons privacybeleid, bezoek onze website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp’s privacy practices here.